På vannet

Trær, bål og vær

Det er viktig at man tar vare på naturen og at man tenker på neste mann. Det er mulig å tenne bål på en sikker måte uten at man skader naturen. Jeg liker best og ikke tenne bål ute på øyene for jeg ser hvilken skader dette påfører. Om man må tenne et bål i en situasjon så er det annerledes. Om man tenner bål så er det smart å bruke tillagede plasser om de finnes men det er jo ikke vanlig på små øyer i skjærgården. Det er noen ganger rester etter Sankthans steder. Man må huske perioder det ikke er lovlig med bål og at man tenker på og ikke starte brann.

Når det gjelder ved for bål eller treverk som man kan ta så er det som regel aldri noen problem å ta drivved og greiner og ting på bakken. Om våren for eksempel så er det masse som kommer flytende også og dette kan du ta på land å legge til tørk for å bruke det senere eventuelt. Etter en vinter eller en storm er det greiner og diverse som er falt ned på bakken og dette ligger noen ganger til slik at det tørker og da er de glimrende til bål. Det er ikke nødvendig å ta noe som helst fra friske trær. Det er unødvendig. Mange ser etter trær som er døde og fremdeles står for da er treverket mange ganger tørket ut og kan brukes til ved.

Jeg synes det kun er nødvendig å bruke fornuft for der er alltid masse å plukke. Om du finner ødelagte materialer på sjøen eller i fjæra så vær forsiktig om det er impregnert av den gamle typen. Uansett er ikke impregnert noe å ha. Den gamle typen iallefall giftig og kan gi skader.

Det er alltid spennende å gå i fjæra på våren og se resultatet av vinteren. Husker godt som guttunge hvor spennende det var å gå rundt øyene om sommeren. Det er like artig enda selv om øyene er de samme. Våren og sommeren 2014 var spesiell med mye vær. Var til og med en gang hvor jeg fikk problemer for å komme meg inn igjen. Sunn fornuft gjelder også her og man må huske at det er mange kajakk typer og en fiske sit on top ikke alltid er best for å takle strøm og vind. Litt spennende må det kanskje være å teste seg selv men ikke så smart den ene gangen jeg fikk problemer nei. Naturen vinner alltid om den vil selv om man tror man kan takle været.

En annen gang ble jeg litt lurt av min egen kroppstemperatur også. Jeg satt og fisket, padlet litt og var godt kledd men tydeligvis ikke nok for når jeg padlet til land og reiste meg opp ble jeg plutselig ekstra kald og nedkjølt på kort tid. Merkelig var det! Jeg løp litt på øya og fikk temperaturen raskt opp igjen. Vannet var kanskje 2 grader celsius og det var kald vind i lufta. Jeg tror at var en kombinasjon av å sitte i en bøyd stilling og at tankene mine handlet om å fiske og passe på å padle litt.

Jeg fikk problemer en gang sommeren 2014 på grunn av strøm og vind. Var ikke så langt i fra Gamle Torungen fyr. Det ble rett og slett vanskelig å padle innover igjen for strøm og vind var kraftig imot. Resultatet var at det tok 30 min å padle til nærmeste øy innenfor. Det var bare så vidt at det gikk fremover selv om jeg gav alt. Det var surrealistisk og gav en merkelig følelse som på en måte var litt vittig også. Jeg var godt kledd og hadde med mobil telefon og litt utstyr. Hadde jeg ikke klart å padle innover hadde jeg rett og slett padlet utover mot Torungene og gått på land der. Jeg tok ikke sjansen å padle på skrå innover på grunn av vind og balansen. Mellom vindkast så hadde jeg kunnet klart å snu og padle utover med vind i ryggen mot et av fyra. Det var som sagt en merkelig følelse at man fikk trøbbel så nærme øyene og merkelig å vite at man padler for fullt og at for hvert vindkast så kjenner man følelsen av og ikke kunne gjøre annet enn å holde hodet kaldt. Når jeg kom til Ærøya så var det ingen problem å padle der fra for så holde meg langs kanten innover og hjem. Ble litt redd etterpå ja men det gikk rask over heldigvis. Min sit on top kajakk er stødig men det er ikke ror på den og man kan plutselig forandre retning som kan bli skummelt. Så når man padler rett mot strøm og vind så må man være klar momentant for en retnings forandring som igjen gjør at man må kunne fordele balansen og kraften.  Min fiske kajakk er nok mest laget for indre oppgaver langs land. Jeg liker ikke vanlig type kajakk som man sitter nede i på grunn følelsen av ikke å ha kontroll. For mitt bruk så er den jeg har best.

Picture updates

Min Bilbao Sit On Top Fishing kajakk.....

Vind

På dette bildet kan du se hvor raskt været forandrer seg fra relativt stille til kraftig vind. Her er vinden i en annen retning enn dagen som jeg fikk litt trøbbel. Vanligvis blir det også raskt bølger om vinden kommer på skrå eller rettt inn. I mitt tilfelle var det fralandsvind slik at det ble lite bølger heldigvis. Om det blir bølger i tillegg så blir det skummelt ja.

Strøm

I de siste åra har jeg sett rare strømmer og ved to anledninger virvler i stor størrelse på havoverflaten. De sveiv relativt sakte i overflaten men det later til at de var kraftigere dypere ned. De var store i omkrets og man må nok være forsiktig med kajakk kanskje men ikke farlig for båt. I en annen anledning kom det en bølge utover på grunn av ett eller annet fenomen. Ikke stor bølge men det var ingen båtbølge og den kom raskt utover. Skummel for kajakk.

fiske kajakk

eksempel bilde av vær på vei hjem.

I liten båt eller kajakk må man være oppmerksom på hvordan sjøen og strømmen oppfører seg langs land eller rundt odden.

Har sett mye dårlig vær ute i liten båt også og da er det ikke greit å bruke kamera i det hele tatt hvis ikke den er vanntett da.

På bildet til høyre ser du ett eksempel jeg tok fra liten båt, de bølgene er bare moro for en liten jolle. Ja faktisk ikke problem i det hele tatt. I min fiske kajakk har jeg prøvd å fiske og padle i samme typer bølger med rimelig greit resultat. Man må bruke hodet å holde kontroll på hvordan man legger seg, liker best å ha bølgene mot baugen. Det er smart å ha vanntette klær for man blir konstant sprutet på og bølger slår over og inn. Om vannet er kaldt så vil man bli litt nedkjølt før eller senere uansett.

Mange vil kanskje si at det er å teste lykken med sit on top fiske kajakk i slikt vær og at man fisker samtidig. Det er litt krevende og bare å padle og ekstra krevende å fiske samtidig. Det er greit å bruke fiskestang holdere slik at man kan ha begge armer fri og padle. Når jeg legger meg stille med baugen mot været så kan det være smart med en reim fra padle åra fast i kajakk. Jeg oppdaget et problem med den teknikken i dårlig vær. Ok, skal forklare! Jeg legger baugen mot været og legger åra på fanget for da og raskt kunne ta den opp. Så tar jeg fiskestang ut av holder og fisker mot bunnen. Men i bevegelsene fra bølger er det vanskelig å unngå at bladene på padleåra huker tak i vannet som kan gi en plutselig forandring i stabilitet. Da er det best å finne en måte å legge åra på langs men da tar det litt lengre tid å ta den opp for bruk igjen. Uansett så er det en balanse å holde fiskestang og åra under kontroll for man er avhengig av å kunne navigere mot været raskt om nødvendig.

Det er alltid smartest å finne en rolig plass å fiske men det er ikke alltid fisk der da. Men uten tvil er det tryggere å bruke fornuft og ikke teste lykken. Men det at jeg tok sjansen og var godt kledd og holdt meg relativt nærme land tenkte jeg på. Hadde også med mobil i vanntett pose og utstyr for å bruke om jeg måtte gå på land et sted osv. Så en ekstra viktig detalj som jeg har testet ut og det er en sikkerhetskniv eller to på kroppen. Om man fisker så kan det skje at man surrer seg inn i lina og da må man kutte. Man kan være uheldig å havne i vannet og bli slept inn i redskaper eller tau. Man må kunne reagere hurtig. Det kan også skje at man på en eller annen måte vikler seg inn i annet personlig utstyr som gjør at man må reagere. Om man fisker med stang og bruker kraftig line så kan det skje at man setter seg fast eller at man må kutte. Jeg har testet sikkerhets kniver for personlig bruk i kajakk og for fiske. Det er ingen problem for meg om jeg velter ut av min sit on top kajakk å komme meg opp igjen. Om den velter helt rundt er heller ingen problem. Det kan være at man må plukke utstyr omkring etter på. Det kan være smart å feste fiskestang med en snor fast i kajakk også. Alt av utstyr man har liggende løst må kunne flyte eller være festet. Sikkerhetskniven må sitte slik at man kan reagere momentant. Sveitserkniver og multiverktøy er glimrende å ha ekstra for man kan reparere en ødelagt åre eller gjøre reparasjoner på utstyr. Husk at vinden tar tak i bladene på åra og kan snu deg på ett sekund.

Det er smart å lære å padle i motstrøm for det er viktig å lære hvordan din kajakk oppfører seg. Jeg opplevde ett par ganger tidlig at jeg padlet mot strømmen med godt kraft og plutselig var jeg snudd 180 grader og padlet i stor fart gal vei. Ikke rart det når man har strømmen med i stedet for, hehe.

Strømvirvler og strøm i elv kan på en måte ta skikkelig tak i kajakken også og det kan være litt skremmende!

En viktig ting om man fisker i kajakk er å benytte seg av stille områder og holde seg nærme land og krype langs øyene. Man krysser når det er nødvendig og man har da krefter til å dra på en god periode. Om været er dårlig så pass på at man har noen øyer utenfor som man kan lande på om nødvendig. Det er ikke moro å være utaskjærs og finne ut at man ikke kan komme seg inn. Man har da ingen annen mulighet enn å ringe eller padle på skrå og se om man treffer land ett sted. Det vil jeg ikke teste med min sit on top kajakk. Der går grensen for meg.

Man må på forhånd være forberedt!

Det er viktig at man starter på stille vann og sakte blir bedre og bedre. For fiske i kajakk vil jeg ikke om vinteren men bruker tidlig vår som start eventuelt. Jeg er glad for at det er gjort og at erfaringen er blitt bedre. Benyttet meg av regntøy og ulike super undertøy. Flere lag med klær og ekstra tørt tøy med. Jeg brukte aldri dress beregnet for åpen kajakk og det kan være smart om været er dårlig. Vann har en egen evne til å trenge inn uansett selv om man tror man kler seg godt nok. Å benytte en vanlig type kajakk hvor man sitter nede med skult underkropp ville jeg ikke prøvd å fiske i fra i dårlig vær idet hele tatt. Det får de som ønsker gjøre.

Ingen skader fra meg eller ting ligger i vannet eller annet fra mine tester av sikkerhetskniver. Jeg kaster aldri så mye som en millimeter line i sjøen eller noe annet. Der jeg har vært på land ligger ingen spor av noen form unødig. At man kan miste en sluk eller pilk en gang imellom er vanskelig å unngå. De blir forhåpentlig plukket av dykkere. Jeg tråkker ikke unødig på planter eller trær. Fugler skal ikke forstyrres og jeg passer på at ingen skader skjer på egg. Det er viktig at minstemål på fisk overholdes og at man tar til personlig bruk fra havet. Det er en menneskerett som man har lov til å bruke. Man skal ikke la seg skremme av lover og regler slik at man ikke vil benytte naturen. Det kan mange ganger være meget uoversiktelig lovverk. Man skal ikke forfølges for at man er mye på sjøen!

Oppdatering

Å lande en fisk fra stang inn er krevende. Om været er dårlig så må man ikke ha åpen luke bak eller foran deg. Resultatet av det er gitt på forhånd. Jeg holder stang hevet og lander fisk inn mellom beina. Tar sikkerhetskniven(Sveitser eller andre) og bløgger fisken. Legger den i en pose som er festet fast.

I en åpen kajakk er det scuppere for selvlensing og de fungerer meget dårlig i dårlig vær. Ha noe å øse med eventuelt heller. Dette er selvsagt avhengig av type åpen kajakk. Ta en titt på mine picture pages.

Greit å vite

Om du benytter telt så er det smart å flytte på teltet slik at man ikke ødelegger for gress og planter.

På enkelte øyer er det merket med skilt på de plasser reservert for fugleliv. De må man overholde selv fra kajakk. Man skal ikke få panikk om du navigerer deg tett innpå med feil. Sett bare kursen litt ifra.

Fordelen med kajakk er at du kan komme inn på steder som er vanskelig med vanlig båt og man kan også komme mye tettere inn på dyre og fugleliv.

I kajakk kan du også oppleve å komme tett innpå situasjoner med for eksempel forsvaret ute på øvelse uten at de legger merke til deg idet hele tatt, man må huske på å bli sett. Har ikke sett noen utenlands ubåt eller etterretning enda. Hehe

Husk også på at man i en lydløs båt som kajakk er at man kan komme meget tett innpå jegere og faktisk komme usett inn i en sone de ligger. Lurt å la seg bli sett eller hørt for avhengig av hvor dyktige jegerne er selvsagt for de vil legge ut folk som skal passe på slikt. Foreløpig har jeg bare sett dyktige folk. Men enkelte tar ikke med seg kamuflasje utstyr som presenninger og div. Dette blir liggende i mange år. Om jegere lager en stilling så lar de noen ganger stillingen ligge igjen med greiner, steiner og div.